Vera Janssen Coaching en Counseling
 
paniek.jpg

Ook jij kan omgaan met je angst of paniek

Een belangrijke factor in angst is de mate waarin je de controle over je angst en jezelf kunt herwinnen of behouden. Als je zelf een strategie hebt waar je op kunt terugvallen, is angst en een paniekaanval minder bedreigend en dan zullen zij ook minder vaak voorkomen.

 

Wees niet bang voor je angst

Angst is niet iets reëels en op zich niet bedreigend. Angst komt immers uit je hoofd, en is gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Angst is niet eng, het is een waarschuwingssignaal en meer niet. Paniek en angst zijn heel heftige negatieve emoties maar zij zijn ook niet meer dan dat: Emoties. En emotie is een toestand van het moment. Momenten, dus ook de emotionele en angstige momenten, gaan vanzelf weer voorbij. Als je bij je angst kunt blijven, zul je ervaren dat na een snelle toename van de angst, er snel een fase achteraan komt waarin het gevoel gaat zakken. Iedereen leert in zijn leven een strategie aan om met angsten om te gaan want iedereen heeft ze regelmatig. Omdat hoog gevoelige personen ( hsp) er vaker en sterker onder lijden, is het voor hsp's van extra belang een goede coping strategie ( ontlading van stress ) te vinden. Als je een strategie hebt waar je op kunt terugvallen, is angst minder bedreigend en ben je al minder angstig.

Mensen, en hsp's in het bijzonder, gaan nadenken over angst en dat nadenken jaagt je ook weer angst aan. Wij mensen hebben de neiging om oplossingen te verzinnen, bewijzen te zoeken dat we gelijk of ongelijk hebben. Als je bang bent, denk je meestal voornamelijk in negatieve richtingen. Je wil op safe spelen maar dat is in praktijk onmogelijk. Je gedachten zorgen voor nog meer onzekerheid en angst door die wanhopige gedachten. Het vermogen tot nadenken in potentieel bedreigende situaties is handig maar soms ook lastig. De angst die je toevoegt door je gedachten, is meestal erger dan hetgeen waarvoor je bang was. Vooral die extra angsten, kun je zelf drastisch verminderen. Dat is in het begin niet makkelijk maar als je het blijft proberen, word je er elke dag een beetje beter in.

 

Voel je angst

Om te beginnen, ga je je angst niet meer uit alle macht proberen te ontlopen. Net als met alle negatieve gedachten, komen ze dan des te harder terug, Er gebeurt echt geen ramp als je bang bent, zelfs niet als je in paniek raakt. Het is een soort golf van activiteit in je hersens die weer voorbij gaat. Als je beseft dat angst iets is uit je hoofd en niets is om bang voor te zijn, kun je je angst gaan "bestuderen". Waar ben je nu eigenlijk bang voor? Wat kan er gebeuren? En als het gebeurt, wat betekent dat dan voor jou? Vaak kom je zo bij diepe irreële (meestal oude) motieven uit. Als je je angst gaat begrijpen en doorzien, geeft dat je mogelijkheden de controle te houden en je minder bedreigd te voelen. Pas als je je angsten durft te doorleven, ben je in staat de controle te houden. Waarschijnlijk heb je tot nu toe het omgekeerde gedaan (vermijden)? Geeft niks, dat doen de meeste mensen!

Wat voel jij als je een beetje bang bent, als je erg bang bent en als je in paniek bent? Waar in je lichaam word je dat het eerst gewaar? Zijn er misschien voortekenen? Laat het gevoel door je heen gaan en ervaar dat het weliswaar heel erg vervelend voelt, maar dat de wereld gewoon doordraait. Angstige momenten gaan net zo goed voorbij als alle andere ook al lijkt het van niet. Nu je meer bij je lichaam bent, kijk dan eens naar boven en bezie de angstige gedachten in je hoofd. Als je als toeschouwer hiernaar kunt kijken (en dat vergt oefening), kun je in plaats van wegrennen van je angst omarmen en de baas blijven.
Als dat je lukt, ga dan eens kijken naar de ware reden voor je angst. Vaak kom je uit op dingen die in je jeugd angstig hebben gemaakt. Oorzaken van faalangst, verlatingsangst, fobieën, angst voor het onbekende, en bindingsangst liggen meestal in vervelende ervaringen uit het verleden. Vooral als je vaak heftig angstig reageert in situaties waarvoor het eigenlijk niet nodig was, ligt er vaak een basale angst aan ten grondslag uit het verleden. Misschien is het nodig om aan de hand van therapie deze angsten boven tafel te krijgen om ze zo los te kunnen laten.

 

Blijf bij jezelf

Je kunt er vandaag mee beginnen met te accepten dat je als gevoelig persoon nu eenmaal sneller angstig bent en dat dat niets is om je voor te schamen. Hoe vaak mensen ook zeggen dat je niet bang hoeft te zijn, voor jou is je angst reëel. Bedenk ook dat regelmatig iedereen bang is, ook al lijk je de enige. En i.t.t. tot wat je misschien denkt, heb je er wel enige controle over. Als je kunt accepteren dat je regelmatig angstig zult zijn, kun je gaan proberen om er zelf geen extra angstige toestand meer van te maken door niet meer mee te gaan in je negatieve gedachtenkronkels.

Als je dreigt door angst te worden overmand, kun je proberen je contact met je aarde en het hier en nu te herstellen, en jezelf uit je hoofd halen. Angst komt immers uit vroegere ervaringen voort en wordt gevoed door gedachten. Voel de stevigheid die je aarding je geeft en kom terug bij jezelf. Voel de gespannen spieren en laat ze los. Adem bewust en via je buik en concentreer je op die ademhaling. Vaak word je nl. door een slechte ademhaling of hyperventilatie nog paniekeriger. Daarmee neemt de angst af en krijg je weer meer controle.
Als je dat gelukt is, kun je als toeschouwer in jezelf te gaan luisteren naar de angstige gedachten uit je hoofd. Jij bent niet die gedachten en dus ook niet die angstige emotie. Je zegt bij jezelf "laat maar even uitrazen daar in mijn hoofd, ik wacht wel even". Dit zal je steeds makkelijker afgaan en op een gegeven moment zul je merken dat die gedachten je minder gaan beheersen. Met veel oefening en geduld, zul je er elke dag een beetje beter in worden!

 

Jezelf wapenen tegen angst

Als je de angst en/of paniek voelt opkomen, wat doe je dan? Wat gaat er dan door je heen? Misschien loop je weg of bevries je of weet je niet meer wat je doet/zegt. Leer het moment te herkennen waarop het begint en besluit vanaf nu het anders te gaan doen. Belangrijk is dat je van tevoren (als je niet overprikkeld en angstig bent) een scenario, gedachte, of een symbool (anker) hebt bedacht die jou helpt in je kracht te blijven staan. In de wervelwind van je emoties kun je proberen daaraan te denken om zo jezelf te herinneren aan je kracht en je vermogen tot controle. Ook al zal het in het begin niet altijd lukken, je zult zien dat het je steeds vaker en beter lukt om in je kracht te blijven staan i.p.v. mee te worden gesleurd door je angst.

 

Anker

Hoe vind je een anker wat voor jou werkt? Bedenk eens enkele situaties waarin je, ondanks dat het eng was, niet door angst bent overmand. Wat maakte je toen zo sterk? Kun je een symbool bedenken waarmee je datgene wat je kracht gaf, associeert. Zo'n symbool is je anker voor toekomstige potentieel beangstigende situaties. Een anker kan van alles zijn. Misschien is het een foto van iemand die je in je agenda of op je mobieltje zet, een herinnering, een sleutelhanger, een speciale pen,een geluksarmbandje of een getekend symbooltje in de hoek van je papier. Het is handig als je het symbool echt bij je kunt dragen, zeker in het begin. Niemand hoeft er iets van te weten en het geeft jou enorm veel kracht. Probeer het eens!

 Terug
Geplaatst: 04-12-2018 20:09:44