Vera Janssen Coaching en Counseling
 
angst 3.jpg

Visualisatie die je kan helpen bij angst

Visualisatietechniek

Kun je geen geschikt anker,  bedenken of werkt dat niet bij jou?

Misschien heb je iets aan de volgende visualisatietechnieken. Als je een rijke fantasie hebt, kan dat jou misschien helpen. Er zijn vele visualisaties mogelijk, bijvoorbeeld:

  • Boom
  • Zee
  • Doornstruik
 
Boom

Boom:

Stel jezelf voor als een boom in een heftige storm (angst-emotie). De takken gaan heftig heen en weer en je dreigt in z'n geheel door de storm mee te worden getrokken. Bedenk je dan dat jij niet alleen de kwetsbare takken bent, maar ook de stam en de wortels waarmee je stevig in de aarde staat. Ga in gedachten in de stam zitten en kijk naar boven en zie de takken heftig bewegen. De stam beweegt echter nauwelijks. Bedenk dat de storm vanzelf weer zal gaan liggen en dat je weet dat je door de stevige stam en wortels, beschermd bent. Die stevigheid is je kracht. Voel je dat je nog teveel wordt meegesleept, maak de stam dan in gedachten dikker of laat meer en stevigere wortels groeien voor meer stevigheid. Als de storm voorbij is, staat de boom er nog steeds, klaar voor een volgende storm. Bomen kunnen veel hebben, net als jij!

 
Zee

Zee:

Stel je voor dat je in de branding staat van een tamelijk woeste zee (hoe woest hangt af van de sterkte van je emoties). De kracht van de zee is bedreigend en je dreigt weggespoeld te worden. Je bent doodsbang! Voel de angst tot in je tenen! Je doet vervolgens een stapje terug naar ondieper water, net zolang tot de zee je niet meer kan wegspoelen. Kijk dan naar je voeten en zie dat de zee om je heen stroomt en jou laat staan. Voel de kracht in jezelf en wees trots dat je bent blijven staan. Blijf daar staan tot het weer eb wordt en de zee zich terugtrekt. Je hebt je angst gebruikt om jezelf te beschermen en je zover teruggetrokken ervan dat het je niet meer bedreigde, om vervolgens geduldig te wachten tot de angst was uitgewoed.

 
Doornstruik

Doornstruik:

Een veel gebruikte visualisatie om jezelf te beschermen tegen bedreigende dingen, is om je voor te stellen dat er tussen jou en hetgeen er op je af komt, een rozenstruik is. Hoe meer je nodig hebt, hoe groter je de struik maakt, desnoods een bos van struiken. Door je voor te stellen dat er afstand is tussen jou en het potentieel bedreigende, voel je je veiliger. Ook het feit dat de struik doornen heeft en de buitenwereld op afstand houdt, maakt dat je je veiliger voelt. En als je je veiliger voelt, dan voel je je minder kwetsbaar en kan angst je minder snel overspoelen.

 Terug
Geplaatst: 04-12-2018 20:21:54