Vera Janssen Coaching en Counseling
 
25902_8217.jpg

7 tips om te stoppen met piekeren

7 tips om te stoppen met piekeren.

1. Wanneer je voelt dat je weer begint te piekeren, zoek dan afleiding.Lees bijvoorbeeld een goed boek, dit moet wel ontspannend zijn en niet spanning oproepen.Je kunt een lekkere wandeling gaan maken.Doe in ieder geval iets waarbij je niet teveel hoeft na te denken.
2. Schrijf al je negatieve gedachten op papier of praat met iemand over je gedachten zodat je het van je af kunt zetten.
3. Probeer positief tegen jezelf te blijven praten, praat alle negatieve gedachten uit je hoofd.
4. Zet af en toe een huilbui in.Laat je tranen maar over je wangen vloeien.Na een huilbui voel je je meestal veel meer ontspannen en kun je alles makkelijker van je af zetten.
5. Plan elke dag een zogenaamd “pieker kwartiertje”in.Tijdens dit kwartiertje mag je bij al je zorgen blijven stilstaan.
6. Sporten helpt ook.Sporten is een middel van ontspannen en helpt ook piekeren tegen te gaan.
7. Wanneer je jezelf hoort piekeren zeg dan hardop “STOP”tegen jezelf. Op die manier onderbreek je de negatieve gedachten en kun je je richten op positieve gedachten.

 

 Terug
Geplaatst: 23-03-2019 09:20:49