Vera Janssen Coaching en Counseling

7 tips om te stoppen met piekeren

25902_8217.jpg

7 tips om te stoppen met piekeren.

1. Wanneer je voelt dat je weer begint te piekeren, zoek dan afleiding.Lees bijvoorbeeld een goed boek, dit moet wel ontspannend zijn en niet spanning oproepen.Je kunt een lekkere wandeling gaan maken.Doe in ieder geval iets waarbij je niet teveel hoeft na te denken.
2. Schrijf al je negatieve gedachten op papier of praat met iemand over je gedachten zodat je het van je af kunt zetten.
3. Probeer positief tegen jezelf te blijven praten, praat alle negatieve gedachten uit je hoofd.
4. Zet af en toe een huilbui in.Laat je tranen maar over je wangen vloeien.Na een huilbui voel je je meestal veel meer ontspannen en kun je alles makkelijker van je af zetten.
5. Plan elke dag een zogenaamd “pieker kwartiertje”in.Tijdens dit kwartiertje mag je bij al je zorgen blijven stilstaan.
6. Sporten helpt ook.Sporten is een middel van ontspannen en helpt ook piekeren tegen te gaan.
7. Wanneer je jezelf hoort piekeren zeg dan hardop “STOP”tegen jezelf. Op die manier onderbreek je de negatieve gedachten en kun je je richten op positieve gedachten.

 

Het spelen van een rol

Vaak denken we dat als we ons anders voor doen dan wie we werkelijk zijn, we zaken makkelijker voor elkaar krijgen. Dat mensen niet merken hoe onzeker we zijn. Niets is echter minder waar. Op de oppervlakte lijkt het misschien wel overtuigend over te komen. Op een dieper niveau zenden we een heel ander signaal uit. Mensen pakken dit signaal gewoon op en voelen dat we niet echt zijn.
Misschien ken je zelf wel voorbeelden van mensen die een rol spelen en niet echt overkomen? Misschien doe je het zelf wel. Kijk maar om je heen: De collega die schijnbaar veel zelfvertrouwen heeft, de politicus op TV of de artiest die de grapjas uithangt. Hoe echt zijn ze nog? Vaak hebben ze het zelf niet eens door met alle mogelijke gevolgen van dien.
Waarom spelen dan nog zoveel mensen een rol? Waarschijnlijk omdat ze niet beter weten. Vaak is het gekopieerd en aangeleerd gedrag. Anderen doen het, dus dan doe ik het ook. Maar is het ook effectief en in hoeverre raak je jezelf hierdoor niet kwijt?

Lees verder

stress bij kinderen

boy-454633_1280.jpg

Soms zie je de stress niet bij het kind omdat het van binnen zit, opgesloten in het lichaam. Het kind kan b.v. slecht slapen omdat het piekert over de dag van morgen of over een gebeurtenis, of klagen over buikpijn, geen zin in eten hebben. Wij noemen dit psycho somatische klachten en als de stess te lang duurt spreken we van chronische stress of toxische stress. Ook kan het kind de stress aan de buitenkant laten zien door wiebelig gedrag, opstandig gedrag, druk zijn. 

Mindfulness, yoga, visualisaties en bewegen helpen om weer te voelen en tot rust te komen. Ook kan een hulpbron helpen om stress te reguleren zoals een stressbal, een knuffel, een dierenkaartje, een friemel, frutsel of frongel ( kijk  op www.frutseltjes.com ). 

Visualisatie die je kan helpen bij angst

angst 3.jpg

Visualisatietechniek

Kun je geen geschikt anker,  bedenken of werkt dat niet bij jou?

Misschien heb je iets aan de volgende visualisatietechnieken. Als je een rijke fantasie hebt, kan dat jou misschien helpen. Er zijn vele visualisaties mogelijk, bijvoorbeeld:

  • Boom
  • Zee
  • Doornstruik

Lees verder

Ook jij kan omgaan met je angst of paniek

paniek.jpg

Een belangrijke factor in angst is de mate waarin je de controle over je angst en jezelf kunt herwinnen of behouden. Als je zelf een strategie hebt waar je op kunt terugvallen, is angst en een paniekaanval minder bedreigend en dan zullen zij ook minder vaak voorkomen.

Lees verder